Opposuits

Opposuits van ondernemers Jasper Castelein, Jelle van der Zwet (beiden 31) en Guus Bakker (38) groeide in vier jaar tijd uit tot een bedrijf met 25 mensen in dienst dat honderdduizenden pakken per jaar verkoopt over de hele wereld, van Engeland tot de Verenigde Staten en binnenkort Australië. En nu is er dus de vrouwenlijn.

Poker face

De kleding van Opposuits valt in de categorie opmerkelijk, of zoals Bakker het zelf zegt: “Ergens tussen verkleedkleren en fashion zitten wij. Noem het fun fashion.” Inmiddels zijn er zestig verschillende designs, zoals het Pac-Man pak, de Casanova met bankbiljetten, de Poker Face met speelkaarten en met Batman of Star Wars erop. 

Stijvolle knipoog

Opposuits mikte in eerste instantie op de doelgroep 18-35 jaar. “Maar die blijkt 15-85 jaar te zijn”, zegt Bakker. “Iedereen die zichzelf op een feestje of speciale gelegenheid met een knipoog neemt maar toch stijlvol voor de dag wil komen, valt onder onze doelgroep.”

De pakken blijven dan ook niet onopgemerkt. Acteur Tom Hanks verscheen onlangs bij de talkshow Saturday Night Live nog in het pompoenpak. Amerika’s grootste internetaanbieder AOL schreef hierover op hun nieuwssite: “Dankzij Opposuits kun je je nu precies zo kleden.”

Floyd Mayweather, de wereldberoemde bokser, plaatste op Instagram, waar Floyd 13,6 miljoen volgers heeft, het Casanova-pak vol dollar biljetten. “Voor ons is dit echt ongelooflijk. Dit hadden wij nooit durven dromen.” Betere reclame kan een bedrijf zich niet wensen.

Grootste markt in ‘beloofde land’

Amerika, waar het naast de site verkrijgbaar is bij warenhuis Macy's, is de grootste markt voor Opposuits. Bakker: “Als het in Nederland en in Europa aanslaat, waarom dan niet in de Verenigde Staten dachten wij? Dat is toch een beetje het beloofde land.”

Via een beurs ‘drongen’ ze de markt binnen. “We hadden een heel klein standje waar wij als ‘gekke Hollanders’ met een ‘gek product’ stonden maar de hele beurs had het over ons.” Inmiddels is er een kantoor in New York geopend om zo goed in contact te kunnen staan met klanten en retailers.

De prijs voor een pak varieert tussen € 74,95 en €79,95. “De meeste mensen dragen zo’n pak maar een paar keer”, verklaart Bakker. Dat wil niet zeggen dat kwaliteit ondergeschikt is. “De kwaliteit moet als die van echte fashion zijn. Niet voor niets liggen wij Selfridges in Londen.”

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »